Mobiliteit

Automerken tonen weinig interesse in bidirectioneel laden

Terwijl elektrische auto's onderdeel kunnen zijn van energie transitie

Automerken tonen weinig interesse in bidirectioneel laden

Foto: jeroen.nl

In een tijd waarin duurzaamheid en de energietransitie centraal staan, blijkt uit recent onderzoek van jeroen.nl dat automerken aarzelen om de mogelijkheden van bidirectioneel laden volledig te omarmen. Bidirectioneel laden, het vermogen van elektrische auto’s om niet alleen energie op te slaan, maar ook terug te leveren, kan een cruciale rol spelen in de overgang naar schone energie. 

Het onderzoek, uitgevoerd tussen augustus tot oktober 2023, werpt een licht op de houding van 67 automerken ten opzichte van bidirectioneel laden. Opvallend genoeg gaf bijna de helft van deze merken geen enkele reactie op vragen over deze innovatieve technologie, wat suggereert dat er ofwel weinig interesse is of dat de klantenservice te wensen overlaat.

Wat automerken te zeggen hebben over bidirectioneel laden

Van de merken die wel hebben gereageerd, blijkt dat slechts een handvol volledige ondersteuning biedt voor bidirectioneel laden, wat betekent dat hun elektrische voertuigen niet alleen kunnen opladen, maar ook energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet, thuis en zelfs aan apparaten. Enkele van deze vooruitstrevende merken zijn onder andere Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors.

Verschillende aspecten van bidirectioneel laden

Het onderzoek wijst ook op de verschillende aspecten van bidirectioneel laden, zoals V2G (vehicle to grid), V2L (vehicle to load) en V2H (vehicle to home). V2G stelt elektrische auto’s in staat om overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, V2L maakt het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, terwijl V2H de energie teruglevert aan huizen of kantoren. Deze veelzijdige mogelijkheden kunnen een belangrijke rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het opslaan van duurzaam opgewekte energie.

Bidirectioneel laden: een gemiste kans?

Met de groeiende urgentie van duurzaamheid en de behoefte aan oplossingen voor energieopslag, roept het gebrek aan enthousiasme van veel automerken ten aanzien van bidirectioneel laden belangrijke vragen op. Deze technologie heeft het potentieel om de energietransitie te versnellen en tegelijkertijd huishoudens te voorzien van de mogelijkheid om hun eigen duurzaam opgewekte energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is.

Volgens jeroen.nl benadrukt het onderzoek de noodzaak voor automerken om zich meer te richten op deze veelbelovende technologie en hun klanten de mogelijkheid te bieden om volledig te profiteren van bidirectioneel laden.

Vorig bericht RPAnhn Congres 2023: 'De arbeidsmarkt is op'
Volgend artikel Rekervlotbrug tussen Bergen en Koedijk afgesloten

Nu op WijNoordHolland