E-commerce in Nederland blijft groeien. In 2007 waren er in Nederland slechts circa 7.000 webshops, begin 2020 waren dit er al ruim 46.000 en op dit moment zijn er volgens voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ruim 80.000 webshops.
Toename M&A activiteit
In de komende jaren verwachten we een verdere toename van M&A activiteit in E-commerce bedrijven. De verschillende redenen hiervoor zijn:
- Verdere groei marktgroei
- Schaalvergroting
- Volwassenheid businessmodellen
- Groeikapitaal
- Integratie van groothandel en/of productie en webshop
Wie zijn kopers van een webshop
Er zijn verschillende type kopers:
- Een andere webshop of online platform: de strategische koper
- Een MBI kandidaat
- Een Private Equity Bedrijf
Kopers zijn bereid goede prijzen te betalen voor webshops, waarbij de ingrediënten voor een goede prijs een samenstelling is van een goede financiële performance, internationale reach, groei, een sterke IT-infrastructuur en digitale marketing kennis. Hierbij dient de webshop wel een bepaalde omvang qua omzet te hebben.
Ook het bestaan van interessante buy & build mogelijkheden in markten waar relatief veel kleinere spelers actief zijn, kan hierbij een belangrijk argument vormen.


