Nieuws

Tata Steel opent 10.000 m2 grote ultramoderne opslaghal

Vandaag 8 vindt de officiële opening plaats.


IJmuiden
De zogenaamde LA-hal is volledig duurzaam en stelt het staalbedrijf in staat om de logistieke processen te optimaliseren en leveringen aan klanten verder te verbeteren. De nieuwe faciliteit heeft een capaciteit van 50 kiloton en is strategisch gelegen, vlakbij de Dompelverzinklijnen, waar het staal van een laag zink wordt voorzien als bescherming tegen corrosie. In de hal is een speciaal perron aangelegd voor het laden en lossen van treinen.

Schoolvoorbeeld duurzaam en circulair bouwen

“De nieuwe opslaghal stelt ons in staat om klanten nog beter te bedienen en om de processen op onze site nog efficiënter in te richtenâ€, aldus Hans van den Berg, directeur Tata Steel in IJmuiden. “Eveneens belangrijk is dat dit nieuwe gebouw, dat volledig uit staal is opgetrokken en met onze eigen stalen panelen is bekleed, een schoolvoorbeeld is van hoe je met staal een uiterst functioneel en volledig duurzaam gebouw kunt neerzetten, dat desgewenst relatief eenvoudig kan worden uitgebreid of in de verre toekomst kan worden hergebruikt als de huidige functie zou komen te vervallen. Dit is circulair bouwen in optima formaâ€, aldus Van den Berg.

Nieuwste technologie

In de nieuwe opslaghal zijn de allerlaatste technieken toegepast op het gebied van veiligheid en computertechnologie. De volledig automatisch aangestuurde LA-hal is met zijn capaciteit van 50 kiloton maar liefst twee keer zo groot als de overige opslaghallen op het terrein van Tata Steel in IJmuiden.

Minder transportbewegingen, duurzame locomotieven
“Met de ingebruikname van de nieuwe opslaghal maken we een flinke efficiencyslagâ€, aldus Derk Triezenberg, general manager On Site Logistics bij Tata Steel in IJmuiden.

Doordat Tata Steel inmiddels over drie locomotieven van een duurzamer type beschikt, kunnen de treinen de nieuwe LA-hal binnenrijden. Deze locomotieven stoten minimaal 96% minder stikstofoxide (NOx) en minimaal 95% minder roet uit dan het oude model. Ook gebruikt dit type locomotief 22% minder brandstof.

Feiten LA-hal

De LA-hal heeft een oppervlakte van 10.000 m2 en een inhoud van 175.000 m3. In totaal is 3.400 m3 beton gebruikt voor de funderingen en de vloer (zo’n 500 betonmolenvrachtauto’s). Voor de buitenwand is 8.060 m2 aan stalen gevelpanelen gebruikt. Er is 630.000 kilo staal voor de constructie van het gebouw zelf en 510.000 kilo staal voor de aanleg van de kraanbanen gebruikt. Voor de infrastructurele ontsluiting is 1.760 meter aan spoorrails aangelegd en 6.000 m2 aan wegdek.

Vorig bericht 6 nieuwe faillissementen in Noord-Holland (onder meer Tribute Consumer Goods B.V., Dinmar By Cath B.V.)
Volgend artikel 30MHz ontvangt investering van €3,5 miljoen

Nu op WijNoordHolland

ZAKELIJKE DIENSTVERLENING

Werkapp Maqqie blijft exponentieel groeien